Bill Brantley – LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/billbrantley/en
Bill Brantley er Doctor i Public Policy and Management med en MBA i Project Management. Han underviser i project management communication på University of Maryland og i project management in human resources på George Mason University. Han er også Branch Chief of the Human Resources Information Systems unit for the Rural Development agency in the U.S. Department of Agriculture.
Samtale med Bill:
John: Først og fremmest, mange tak Bill, fordi du tager dig tid til dette interview.
Bill: Det var så lidt.
John: Inden vi starter, kan du så fortælle lidt om dig selv, og hvad du arbejder med?
Bill: Jeg har mange års erfaring indenfor IT policy; data science; strategic management; change management; policy analysis; træning og udvikling og projektledelse. Jeg har haft ledelsesansvar i flere professionelle og frivillige organisationer, hvor min seneste stilling var som ”the Knowledge Management Lead” for ”the PMI Government Project Management Community of Practice”. Jeg er også en erfaren udvikler med speciale i open-source software og databaser.
John: Du har fået udgivet et kapitel i en bog for nyligt. Kan du fortælle lidt om hvorfor du skrev kapitlet, og hvorfor det er interessant?
Bill: Jeg blev kontaktet af ”the Workforce Management Coalition” (http://www.wfmc.org/) og bedt om at være dommer til deres 2014 Adaptive Case Management Global Excellence Awards. I forbindelse med arbejdet med at reviewe bidragene slog det mig, hvor mange af organisationerne der faktisk benyttede adaptive case management (ACM) til at forbedre deres kendte forretningsprocesser. Jeg havde netop læst om process mining, og spekulerede på om ACM kunne forbedres ved at benytte process mining teknikker til at identificere og forbedre skjulte processer. Jeg foreslog dette som et emne til et kapitel i bogen.
John: Hvad er ACM helt præcist?
Bill: Du kan finde nogle rigtig gode detaljerede definitioner af adaptive case management (ACM) på http://adaptivecasemanagement.org/AboutACM.html. Men jeg plejer at koge det ned til, at ACM er den naturlige måde vidensarbejdere arbejder på, når de håndterer et issue eller problem (“ the case”). Hver case er forskellig, og vidensarbejderen vælger de bedst egnede processer, templates, og andre arbejdsmetoder for at håndtere en specifik case.
For eksempel, da jeg var advokatfuldmægtig i en offentlig forsvarers kontor. Jeg hjalp advokaterne med mange individuelle sager. Hver sag var ens i den forstand, at der var begået en forbrydelse og sagsøgte kom igennem en veldefineret proces - (”retslig proces”). Det, der var forskelligt, var de særlige aspekter af de enkelte sager, hvorfra advokaten kunne vælge forskellige juridiske processer og teknikker til at håndtere den pågældende sag. Efterhånden som advokaten håndterede lignende sager, ville han eller hun udvikle et bibliotek af juridiske skabeloner, procedurer og andre metoder til at hjælpe med at behandle sagerne mere effektivt.
John: Når jeg tænker Adaptive Case Management, tænker jeg først og fremmest på ustrukturerede processer, der udføres af vidensarbejdere. Eksempelvis hvordan læger opererer og redder liv eller hvordan projektledere udfører planlægning. Som regel er det vanskeligt at dokumentere disse processer, fordi udførslen (den detaljerede udførsel) er meget forskellig fra sag til sag. Oplever du, at brugen af processer, templates og andre metoder generelt er registreret i IT systemer på en måde, så det er muligt at lave process mining på det?
Bill: Ja, der er IT systemer, der understøtter ACM. For eksempel har jeg set Microsoft’s SharePoint blive brugt til ACM. Jeg benyttede et open source system, Open Atrium (http://openatrium.com/#!/), til at udvikle et IT system til understøttelse af ACM. Alt der er brug for er et centralt repository til at opbevare templates, social networking tools til at facilitere kommunikationen mellem vidensarbejderen og et opgavestyringssystem til at håndtere processerne. Der er nogle rigtig gode eksempler på ACM IT systemer i bogen, der også indeholder mit kapitel om process mining.
John: Dit kapitel bærer titlen "Using Process Mining to Improve Adaptive Case Management Processes". Hvordan ser du at process mining spille en rolle i forbindelse med at forbedre adaptive case management processer?
Bill: På tre måder. For det første kan process mining hjælpe med at identificere skjulte processer, som ACM konsulenten ikke er klar over eksisterer i hans eller hendes brug af ACM.
Hun kan bedre forfine sin egen særlige ACM metode ved at identificere og forbedre disse skjulte processer.
For det andet kan process mining bruges til at sikre at forfinede processer, der understøtter en ACM metode er i overensstemmelse med den måde hvorpå processerne blev defineret af konsulenten. For det tredje, og jeg indrømmer jeg stadig arbejder på dette, kan process mining hjælpe med at lede udviklingen i udøverens egen version af ACM.
John: Hvad mener du, når du taler om skjulte processer? Er det dokumenterede processer der bruges af nogle af vidensarbejderne, men som er ukendte for andre af medarbejdere?
Bill: Det er en måde, processerne kan være skjulte på. Idealt set bør vidensarbejdere dele processer, sådan at andre af vidensarbejderne kan drage fordel af en akkumuleret viden om processer. Men, en vidensarbejder føler måske ikke, at en given proces er klar til at blive vist frem eller at processen er unik nok, i for hold til hvordan vidensarbejderne håndterer sagerne.
Ud over det, har jeg indset, efter at have arbejdet en del tid med IT, hvor svært det kan være at få udviklere til, formelt, at dokumentere deres processer. Dette gælder også for andre områder, jeg har arbejdet i, såsom HR eller udførsel af juridiske undersøgelser. Det er derfor en proces som ikke er dokumenteret, kan betragtes som værende skjult, efter min mening.
John: Hvordan forestiller du dig, at brugen af process mining vil udvikle sig i fremtiden?
Bill: Inden for projektledelse. Helt specifikt omkring hvordan man laver bedre planlægning, monitorering og håndtering af risiko i projekter. Jeg arbejder øjeblikket på en udgivelse, der bliver præsenteret på the University of Maryland’s Project Management Symposium (http://pm.umd.edu/page.php?id=887), som vil indeholde nogle aspekter fra process mining under emnet ”using data science to improve project management”.
John: Det lyder interessant. For at opnå de bedste resultater ved analyse af planlægningen, monitoreringen og håndteringen af risici i projekterne, har vi brug for, at der er registreret data for disse processer. Ser du det som en barriere? Hvilke udfordringer ser du eller i relation til dette?
Bill: Ja, jeg anser det som en barriere, at udtrække data om projekt processerne og risiciene. Jeg er i øjeblikket ved at undersøge nogle af de mest almindelige planlægnings elementer i projektstyrings værktøjer såsom work-breakdown structure, risk-breakdown structures og risici repository. Jeg tror, en primær data kilde vil være fra en reformatering af earned value analyse rapporter og hændelseslogs.
John: Tak for snakken, Bill. Det var interessant at høre, hvad du arbejder med.
Bill: Det var så lidt.
Køb bogen hos Amazom.com: