Hvem har egentligt ansvaret i process mining projekterne?
For at svare på dette er det nødvendigt først at se på hvilke ansvarsområder der er. Der kan tages udgangspunkt i de 4 overordnede faser, som vist nedenfor, hvor et typisk process mining projekt gennemgår design, implementering, monitorering og endelig analyse.
De 4 faser indeholder en række aktiviteter. Et overordnet overblik over typiske aktiviteter, i de 4 faser, er illustreret nedenfor:
Aktiviteterne kunne grupperes i følgende områder:
- Kravstillelse
- Udvikling
- Test
- Dokumentation
Hvis process mining projektet og etablering af process mining købes udefra, for at indtage ekstern ekspertise, vil man som udgangspunkt købe en fuld end-to-end implementering. Når man indkøber en fuld implementering, har man oftest også en forventning om, at leverandøren har hele ansvaret i hele processen. Men det er ikke altid sådan det forholder sig.
Som det ses nedenfor, er der nogle områder, hvor man typisk kan komme i en grå-zone omkring hvem der er den udførende part - leverandøren eller kunden. I kølvandet på dette kommer naturligvis afstemning og efterfølgende diskussion af, hvem der så har ansvaret.
Hvem har ansvaret?
Det er utroligt vigtigt at afstemme og dokumentere hvem der har ansvaret. Dette bør dokumenteres allerede i indgåelsen af udviklingsaftalen, kontrakten, statement of work eller hvad der ellers ligger forud.
Eksempelvis kan der peges på en aktivitet som "Udvikle views". I takt med at kunden bliver mere og mere bekendt med process mining og ikke mindst det process mining værktøj der benyttes, bliver de også i stand til at tilpasse og udvikle views - og ofte ønsker de også at gøre dette for at kunne reagere hurtigere på ændringsbehov.
Der er leverandører, der griber dette og indfører i kontrakterne, at "kunden står for tilpasning og oprettelse af views". Men her skal man som kunde passe på. For hvad sker der, hvis der er views man ikke kan få til at opføre sig korrekt eller vise det ønskede på den rigtige måde? Ja, hvis der står i kontrakten, at det er kundens ansvar, så er det kundens ansvar (og problem).
Derfor bør leverancerne af en end-to-end process mining implementering altid være leverandørens ansvar i hele processen og i alle aktiviteterne. Hvis kunden så sideløbende kan udvikle og tilpasse, så er det fint - men det er leverandøren, der har leveranceansvaret.
Comments
You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.