Som taler på "Business Process Mining" sporet på årets High Tech Summet konference, præsenterede jeg process mining arbejdet for baggagefabrikken i Københavns Lufthavn. Med mere end 55 udstillere, 150 talere og 220 start-ups - og ikke mindst 2550 personer registreret, var der lagt op til en indholdsrig konference.
Vinklen på mit indlæg var den forretningsmæssige vinkel og ikke så meget den tekniske udførsel eller teknologien omkring process mining. Tilhørende fik mulighed for at høre om en virkelig brug af process mining og høre hvilke erfaringer lufthavnen fik.
De væsentligste forretningsmæssige erfaringer kan opsummeres i følgende:
- Ja, det er muligt at få fat i data
- En vigtig erfaring er, at det ikke var en stor barriere at få fat i data at lave process mining på. Data blev eksporteret fra en SQL database, og efter et par iterationer havde vi tilstrækkeligt datagrundlag.
- Information er lettere og hurtigere tilgængelig
- Københavns Lufthavne har en analyse afdeling, hvorfra der allerede foretages performance analyser af forskellig slags. Nogle af de ting vi identificerede, kunne godt være tilvejebragt anderledes. Men med process mining var det væsentligt nemmere og hurtigere at komme frem til den information.
- Det kan betale sig at se på processen fra forskellige synsvinkler
- Den umiddelbare proces gav ikke så mange indsigter fra procesdiagrammet, da processen var kendt, men det var udførslen (performance) der var interessant at se på. Ved at sammenlægge aktivitetstrin med den fysiske lokation blev det muligt at se på processen fra en anden vinkel og se på performance mellem aktiviteters fysiske lokation.
- Forretningen fik lettere ved at engagere sig
- Process mining præsenterer en del information i et let tilgængeligt visuelt format. Det visuelle overblik samt det faktum at visualiseringerne byggede på faktiske data gjorde, at personerne fra forretningen i højere grad tog analyserne og resultaterne til sig, end det ofte ellers er tilfældet med traditionelle analyser og rapporteringer.
- Domæne kendskab er en stor fordel
- Når der deltager personer med dyb forretningsviden, er det nemmere at identificere interessante indsigter, som måske ikke er åbentlyse.
- Proces analyse kompetencer er en stor fordel
- Det er nødvendigt at analyseprocessen drives af en person med dyb kendskab til proces analyse, for at undgå faldgruber og forkerte konklusioner.
- Mavefornemmelser kan understøttes med facts
- Nogle indsigter understøtter mavefornemmelser som personer fra forretningen allerede havde, men at det underbygges med faktuelle data gør, at det bliver muligt at forfølge såvel udfordringer som løsninger.
Derudover kommer de hårde analyse facts, som analysen viste:
- Procesudfordringer var ikke centreret omkring bagagebåndene med i højere grad ved manuel indgriben
- Baggage fabrikken performeede dårlige i weekender
- Hvor lang tid ligger bags på ventelager
- Hvor ofte cirkuleres bags rundt i baggagefabrikken
- Hvor ofte sendes bags til manuel håndtering
- Hvor lang tid går der fra en bag er checket indtil vi ser den for første gang i baggage fabrikken (opdelt på terminal lokationer)
Se beskrivelse af den officielle case om process mining i baggagefabrikken i Københavns Lufthavne
Download Fuldt program High Tech Summit 2017
Download CPH Baggage process mining - HighTectSummit2017_Final